No Impact Week is een experiment van een week. Van 7-14 november word je uitgedaagd om stap voor stap te komen tot No Impact op het milieu. Het is de ultieme kans om erachter te komen wat dit betekent voor jouw kwaliteit van leven: kan een levensstijl die beter is voor de planeet samengaan met een leuk(er) leven? Hebben we alle luxe en gemak echt nodig, of kost dit vooral veel geld en tijd?
Maïta van der Mark belde met een leuk idee. Zij doet met haar gezin mee aan deze actie en wil dan elke dag een kort stukje schrijven voor deze blog. Zo kunnen we lezen hoe het Maïta vergaat en haar (desnoods) moed toespreken :-).
Evert en Fred raakten al geïnspireerd en doen spontaan mee. Geef je óók op via de site van No Impact Week!
07 november 2010
01 november 2010
Ideeën over een meer duurzame weekmarkt?
Tijdens de laatste bijeenkomst van het klimaatnetwerk met de wethouders stelde de wethouder economische zaken/duurzaam ondernemen, Maïta van der Mark, een leuke vraag:
Kunnen er voorzieningen komen waardoor de wekelijkse markt milieuvriendelijker en energiezuiniger wordt? Harry wist te vertellen dat vloerverwarming een optie is. Ook aan een andere opstelling van de kramen (kring) kan worden gedacht. Wie heeft nog ideeën? Plaats ze als reactie onder dit bericht of mail ze naar info@duurzaamdorpdiemen.nl.
Wie heeft er ideeën voor de herinrichting van het Diemerplein?
Kunnen er voorzieningen komen waardoor de wekelijkse markt milieuvriendelijker en energiezuiniger wordt? Harry wist te vertellen dat vloerverwarming een optie is. Ook aan een andere opstelling van de kramen (kring) kan worden gedacht. Wie heeft nog ideeën? Plaats ze als reactie onder dit bericht of mail ze naar info@duurzaamdorpdiemen.nl.
Resultaten en geplande acties van de gemeente op milieu gebied
Deze staan in de milieunotitie die de gemeente jaarlijks maakt. De laatste versie (verslag tot en met juni 2010 en plannen tot en met juni 2013) staat op de website van de gemeente.
Investeringen in energiebesparing nemen af
Milieuoverwegingen tellen minder mee
De bereidheid van de consument om te investeren in energiebesparing neemt af. Komend jaar geeft 34% van de huishoudens nog geld uit aan kleine energiebesparende maatregelen zoals energiezuinige lampen. Vorig jaar was dat nog 61%. Ook de interesse in grote maatregelen is fors gedaald. De interesse in een nieuwe CV ketel halveert komend jaar van 34% naar 12%, terwijl de interesse in dubbel glas zelfs terugloopt van 27% naar 10%. Alleen de interesse in isolatiemaatregelen blijft redelijk op peil op 13% tegen 18% vorig jaar.
De resultaten komen voort uit een onderzoek van vergelijkingswebsite Energieprijzen.nl naar het gedrag van consumenten met betrekking tot energie en duurzaamheid. Aan het onderzoek deden 562 huishoudens mee. Van het twee derde deel die komend jaar geen maatregelen meer zal nemen, geeft 44% aan dat de belangrijkste maatregelen al genomen zijn. Daarnaast geeft 34% van de respondenten aan dat ze de maatregelen te duur vinden. Met name bewoners van een huurhuis geven dit als belangrijkste reden op.
Kleinere rol voor milieu
Van de mensen die nog wel maatregelen gaan nemen, geeft drie kwart aan dat de financiële besparing de belangrijkste overweging is. Daarnaast is er nog een groep van 22% die milieuoverwegingen als belangrijkste reden opgeeft om energiebesparende maatregelen te nemen. Hetzelfde onderzoek is enkele jaren geleden ook uitgevoerd en toen lagen de financiële overwegingen en de milieuoverwegingen vrijwel gelijk.
Volgens Uitgever van Energieprijzen.nl, Arjin van As, laat het onderzoek duidelijk zien dat het mileubewustzijn van de consument nauw verbonden is aan de gepercipieerde welvaart. "Zodra de consument het gevoel heeft dat de portemonnee dunner wordt, zie je dat principes snel in de koelkast worden gezet, zeker als die echt geld kosten."
Groene stroom
Van alle respondenten gebruikt 44% op dit moment groene stroom. Als reden om niet voor groene stroom te kiezen geeft 27% aan dat ze groene stroom te duur vinden. Een nog veel grotere groep van 41% geeft als belangrijkste reden op dat ze niet geloven dat groene energie bijdraagt aan het oplossen van het klimaatprobleem. Van het deel dat wel voor groene stroom kiest, is de meerderheid bereid om daar tot 2% meer voor te betalen.
De gemiddelde Nederlander is tegenwoordig wel redelijk tevreden over zijn energieleverancier. Gemiddeld scoren alle leveranciers nu een 7 terwijl dat enkele jaren geleden nog een 5,9 was. Uitschieters aan de bovenkant zijn Atoomstroom en Electrabel met een 8. De laagste score komt voor rekening van NL Energie met een 5,6. Nuon, Essent en Eneco scoren met een gemiddelde 7,3 beter dan gemiddeld.
De bereidheid van de consument om te investeren in energiebesparing neemt af. Komend jaar geeft 34% van de huishoudens nog geld uit aan kleine energiebesparende maatregelen zoals energiezuinige lampen. Vorig jaar was dat nog 61%. Ook de interesse in grote maatregelen is fors gedaald. De interesse in een nieuwe CV ketel halveert komend jaar van 34% naar 12%, terwijl de interesse in dubbel glas zelfs terugloopt van 27% naar 10%. Alleen de interesse in isolatiemaatregelen blijft redelijk op peil op 13% tegen 18% vorig jaar.
De resultaten komen voort uit een onderzoek van vergelijkingswebsite Energieprijzen.nl naar het gedrag van consumenten met betrekking tot energie en duurzaamheid. Aan het onderzoek deden 562 huishoudens mee. Van het twee derde deel die komend jaar geen maatregelen meer zal nemen, geeft 44% aan dat de belangrijkste maatregelen al genomen zijn. Daarnaast geeft 34% van de respondenten aan dat ze de maatregelen te duur vinden. Met name bewoners van een huurhuis geven dit als belangrijkste reden op.
Kleinere rol voor milieu
Van de mensen die nog wel maatregelen gaan nemen, geeft drie kwart aan dat de financiële besparing de belangrijkste overweging is. Daarnaast is er nog een groep van 22% die milieuoverwegingen als belangrijkste reden opgeeft om energiebesparende maatregelen te nemen. Hetzelfde onderzoek is enkele jaren geleden ook uitgevoerd en toen lagen de financiële overwegingen en de milieuoverwegingen vrijwel gelijk.
Volgens Uitgever van Energieprijzen.nl, Arjin van As, laat het onderzoek duidelijk zien dat het mileubewustzijn van de consument nauw verbonden is aan de gepercipieerde welvaart. "Zodra de consument het gevoel heeft dat de portemonnee dunner wordt, zie je dat principes snel in de koelkast worden gezet, zeker als die echt geld kosten."
Groene stroom
Van alle respondenten gebruikt 44% op dit moment groene stroom. Als reden om niet voor groene stroom te kiezen geeft 27% aan dat ze groene stroom te duur vinden. Een nog veel grotere groep van 41% geeft als belangrijkste reden op dat ze niet geloven dat groene energie bijdraagt aan het oplossen van het klimaatprobleem. Van het deel dat wel voor groene stroom kiest, is de meerderheid bereid om daar tot 2% meer voor te betalen.
De gemiddelde Nederlander is tegenwoordig wel redelijk tevreden over zijn energieleverancier. Gemiddeld scoren alle leveranciers nu een 7 terwijl dat enkele jaren geleden nog een 5,9 was. Uitschieters aan de bovenkant zijn Atoomstroom en Electrabel met een 8. De laagste score komt voor rekening van NL Energie met een 5,6. Nuon, Essent en Eneco scoren met een gemiddelde 7,3 beter dan gemiddeld.
Abonneren op:
Posts (Atom)